Скажете, до чого тут до Волині
Їжакевич? І чого то в краєзнавчому каталозі
є цілий розділ карток про нього? А от тому…
У Національному історико-меморіальному
заповіднику «Поле Берестецької битви» (народна назва «Козацькі могили») в селі Пляшева
Радивилівського району згадують Івана Їжакевича – художника та іконописця, який
сто років тому створив у тутешньому Свято-Георгіївському храмі неповторний образ
«Голгофи».
З іменем цього митця, який
народився 18 січня 1864-го в селі Вишнопіль на Черкащині і помер у Києві, проживши
без двох років сотню літ, пов’язана ціла епоха в українському мистецтві. Його спадщина
– колосальна!
Коли Їжакевич навчався в
Києві в рисувальній школі Мурашка, учням доручили дослідити розписи Кирилівської
церкви. Там хлопець узявся знімати нашарування з затьмареної часом настінної ікони.
Цю старанність помітив знаменитий Михайло Врубель і запропонував Їжакевичу власною
уявою відтворити давнє зображення. І в одній із церковних ніш, отримавши благословення
від батюшки, Іван намалював Богоматір. Та так, що Врубель, поглянувши на образ,
несподівано спрямував долю художника-початківця в нове русло: «Вважайте, що ви заробили
рекомендацію в Петербурзьку академію мистецтв. Про ваш вступ туди я сам подбаю».
Так почалася велика іконописна
ера Їжакевича, в котрій «Козацькі могили» посідають чільне місце.
До Пляшевої у 1914 році іконописець
приїхав на запрошення духовного опікуна спорудження Георгіївської церкви о. Віталія
(Максименка) та Володимира Леонтовича, котрий, власне, керував будівництвом. Майже
сто років тому, під час будівництва Свято-Георгіївського монастиря, його храм був
задуманий як такий, що влітку перетворюється в іконостас, а весь монастир – у храм.
Отож, у храмі створили як внутрішній, так і зовнішній іконостас.
На той час зведення головної
споруди меморіалу пошани українського козацтва, а заодно самобутнього архітектурного
сплаву модерну і бароко, підходило до завершення. Залишалося подбати про його розпис
та оздоблення. З цим завданням іконописець та його учні успішно впоралися. Принаймні,
з першим етапом розпису, куди входили: композиція «Голгофа», яка заповнила всю площину
над іконостасом на вхідному фасаді будівлі; колоритні портрети на колонах, оздоблення
зводів над балконами, а також прикрашення царських врат та дверей.
Подальшим планам завадила
Перша світова війна. Там, де було відведено місце іконописам, розташувалася конюшня…
Полотна для панорами Берестецької битви, створені Їжакевичем, австрійці вивезли
в невідомому напрямку.
…Нинішній час теж не дуже
прихильний до витворів майстра. Зокрема, до його «Голгофи»: за сотню літ, під дією
сонця, дощів, вітрів, морозів, величний образ почав руйнуватися. Сприяє цьому процесу
ще й оцинкована бляха, на якій здійснено розпис.
Як зазначає історик та краєзнавець
Володимир Ящук, згадані кільканадцять оцинкованих пластин не слід вважати помилкою
художника й архітектора. Це було тимчасове рішення — бо храм відкривали швидко.
Надалі планувалося, що цей біблійний сюжет постане в іншому місці, а його замінить
кам’яна мозаїка, яка «на сонці не вигорає, під дощем не іржавіє». Але тим задумам
не судилося здійснитися. Головні вороги розпису – погода і час, розповідає один
із мешканців монастиря, ієромонах Григорій. Адже іконопис виконаний на листах металу,
який від підвищення температури розширюється.
Оцинкована бляха, на якій
створена «Голгофа» – не помилка художника й архітектора. Варто пам’ятати, що відкриття
храму відбулося у 1914 році, за кілька місяців до Першої світової. Передбачалося,
що дуже швидко буде проведена заміна цього ескізу, і картина постане у вигляді кам’яної
мозаїки, «яка на сонці не вигорає, не вицвітає, не іржавіє, з якою нічого не трапиться,
і вона буде вічною. Потім 1914 рік. Перша світова війна, громадянська війна, революція
– і всі ці події, воно увесь час відкладалося, і так вийшло, як часто у нас у житті
трапляється – немає нічого більш постійного, ніж тимчасове. І те, що було зроблено
тимчасове у 1914 році – ми його бачимо до сьогоднішнього дня».
Гляньте сюжет «Суспільного
Рівне» про «Голгофу» Івана Їжакевича. Просто дивно: невже в управліннях культури,
в різних закладах культури області немає молодих ініціативних людей, які вміють
писати проєкти на отримання гранту, кинутись на збір коштів на «Спільнокошт», написати
на отримання коштів в європейські інституції. Розпис Їжакевича просто зникає. А
в заповіднику і в чиновників – плач, що нема грошей.
Немає коментарів:
Дописати коментар