Що почитати? Краєзнавче! Частина 1
Отож, ми почнемо ділитись на нашому блозі з
вами, дорогоцінні наші читачі, враженнями людей, які вже читали ті чи інші
книги про щось таке волинське, дотичне з Волинню чи авторів з Волині. Бачите
отой «Бурштин»?
Автор Василь Тибель пише оповідання, романи,
публіцистику в жанрі: казки, детективна фантастика, містика, дитячі
пригоди. Першим романом був «Щоденник водяника» (неопублікований).
Публікуватися письменник почав після 2010 року: першою публікацією стала
повість «Вовчиха».
На основі «коронованого» роману-казки «Медова
казка» надруковано навчальний зошит для 2-го класу НУШ «Я досліджую світ».
Нині більше 200 шкіл в Україні працюють за цією програмою.
В 2018 році у видавництві «Фабула» побачила
світ книга «Бурштин», котра є спробою погляду на «бурштинову
проблему» Полісся в людському, а не політичному вимірі.
А от і відгук читачки. Лідія Тодорова: "Бурштин"
Василя Тибеля 6/10.
Якщо чесно, очікувала від книги більше
містичного, і менше політично-ментівських розборок. Здається, ніби роман
складається з двох частин: одна приземлена, з відтінком вульгарності, і дуже
нагадує середній триллер, друга - наповнена таємницею та містикою. Тому
особисто в мене не лишилось чистого якісного присмаку після прочитання. З
найбільшою цікавістю ковтала глави про загадковий ліс та болотного духа і саме
вони, на мою думку, написані дійсно гідно. Плюсик можна додати за докладне
вивчення автором бурштинової проблеми та підняття її на світ. Не сумніваюсь, що
це забрало у автора багато часу та сил. Доволі вдало прокладений аналог з
легендарним Ельдорадо, та й акцент на жадібності людський як завжди доречний.
Загалом книга непогана, читала в
електронному вигляді, але купувати паперову у власну бібліотеку бажання немає».
Від нас додам: у нас ця книга є, беріть,
читайте, можливо, вам читатиметься не на шість з десяти) Зрештою, не так багато
у нашому відділі белетристики, щоб ми оминали увагою «Бурштин».

Ще один твір візьміть до читання. Ще один
відгук читачки. Ірина Собко: «Довго вагалась перед тим, як розгорнути дану книгу.
Після прочитання "Графині" цього ж автора у мене виникло лише одне
слово-запитання: "навіщо?", тому страх не полишав до останнього. Та я
перемогла його) і вуаля - нова подолана та пережита історія. Історія жінки
Соломії від її народження до глибокої старості. Звісно головний акцент
розповіді - це любов до чоловіків. Мені героїня видавалась дивною. Бо ця жінка
жодного разу не покерувалась логікою, а лиш власними "хочу". А, про
наслідки подумати то й поготів було не у її стилі. Та автор чомусь це все
підводить однією лінією - ім'я Соломія, а отже і доля важка. Сподобалась мені
мова написання твору. Дуже смачно та органічно. Загалом історія душевна та
цікава. Про те, що потрібно пробачати та вміти відпускати. І обирати. А, не кохати
двох. Не ламати чуже. Не зазіхати на все лише через власний егоїзм. Раджу
любителям тематики простоти та доброти. А Володимир Лис - автор одного твору.
Поки що. Для мене. Смачного усім читання!»
Ну, як? Прийдете по книгу
про Соломію? Є у нас вона, є!
І ще третій читацький
об’єкт. Книга Тані Малярчук «Забуття». Отака вона з вигляду, може, бачили в
книгарнях?
А ось відгук читачки Юлії Половинчак: «Книга, названа «Забуття», насправді – про
згадування, подолання забуття як національної і соціальної недужості.
Власне, це не перший відгук на книгу у спільноті, але мої
враження від неї такі сильні, що маю їх проговорити. Плюс - книга, як на мене,
настільки важлива, що про неї варто нагадувати тим, у кого руки не дійшли, і
тим, хто про неї ще не чув.
На перший погляд, книга складається із двох частин:
почуття і переживання героїні (авторки) та особиста історія В’ячеслава
Липинського. Спочатку я сприймала оповідь двома нерівноцінними частинами –
мовляв, потерпи «дівчачі» переживання, дочитай до чергової «історичної
частини». Липинський і його доба на початку читання явно домінували за моїми
симпатіями. Український рух на межі ХІХ-ХХ століть у книзі просто розкішно
описаний: очима Липинського, який і сам непересічна особистість – і його
свідоме українство через відмову від польськості, і міркування над українською
історією через призму її взаємозв’язків із польською, і апологетика
українського монархізму – вже самі по собі ці явища дуже цікаві. Але окрім
цього маємо ще величезний список постатей українського руху, з якими Липинський
тісніше чи побічно перетинається. Дуже об’ємним вийшов Чикаленко, щемливим –
Франко, різким - Назарук. Взагалі, практично всі постаті цього часу – трагічні,
і в романі виписані їх велич і дріб’язковість, трагізм і токсичність в
особистих відносинах дуже переконливо. Це, а також ґрунтовність авторського
пропрацювання періоду (за художнім текстом прямо прочитуються тони джерельного
матеріалу, перелопаченого письменницею) роблять історичну частину книги дуже
потужною.
Здається (насправді – лише здається), що історія сучасної
героїні наче окремий шматок, допасований мовби механічно до магістральної
історії. Втім, для мене із прочитанням оповідь набувала цілісності і збиралася
в єдину картину. По-перше, вимальовується нехай і досить прозора, але цілком
справедлива паралель героїні із її неврозом та нашої історії ХХ століття – ну,
про Винниченків бром хоч і трюїзм, але десь так воно і є. По-друге, Липинський,
який став для героїні символічною постаттю, його час – наше пізнє і «підбите»
націєтворення, Перша світова, Українська революція, Перші визвольні і їх
поразка, усвідомлення цієї поразки – доповнюються і продовжуються ключовими сюжетами
української історії, поданими через спогади героїні. Ці спогади подані
асинхронно, тому і пазл складається поступово: голодомор через історію баби
Соні, пропущені дідом Бомчиком Другі визвольні змагання (пропущені буквально,
повз вуха, коли вночі «хлопці з лісу» постукали у вікна: «горобці приходили під
стрихов цвірінькати, але хто того співу дослухавсі, був нежилец»), пропущені,
щоб пережити радянізацію і безрадісні колгоспні будні: «між рабським існуванням
і героїчною смертю він обрав перше»; сірі роки пізньої радянщини і ранньої
незалежності через окремі штрихи у образах батьків – вважай, усе ХХ століття
постає у єдиній картині.
Тож не дивно, що загальний настрій «прошивається»
неврозом головної героїні – як її особиста проблема, і як національна травма –
від історичної бездержавності до національної німоти (як зірваний голос баби
Соні) і глухоти (як Бомчикова приповідка про горобців). Такий собі фундамент,
на якому побудоване наше сьогодення, цей рецепт виживання двічі (і про німоту,
і про глухоту) констатує онука: «і тільки завдяки цьому стала можливою я… Я –
нащадок покори і страху…». Ця ціна за виживання, як і непокарані негідники
(сцена більшовицької «реквізиції» маєтку Липинського) лягає на нащадків, разом
із «чималими відсотками за простроченими квитанціями». Тому для мене до фіналу
книга постала дуже цілісною, а вся її мозаїчна композиція – органічною.
Загалом в книзі вражає поєднання емоційного «нерву» (у
того ж В’ячеслава Липинського домінують в основному переживання і почуття, хоча
і вписані абсолютно природно в історичне тло) із дуже скрупульозною роботою із
джерелами. Це поєднання створює ефект такої собі «белетризованої
документалістики», зрізу епохи. В результаті – маємо, як на мене, сильний і
важливий роман, один із (їх треба ще багато, мовчу вже про масовість такого
прочитання!) сеансів національної психотерапії, приговорювання травми.
До речі, про травму: раптом з мого відгуку склалось
враження, що книга «важка» - це не так. Не розважальна, звісно, емоційно
затратна, але дуже цікава, важлива, сильна і потрібна».
Народе, бігом до
краєзнавчого відділу. Щось та знайдете для свого читання у нас. Далі буде :)
Немає коментарів:
Дописати коментар