понеділок, 15 січня 2024 р.

Мистецтво для душі: унікальний світ творчості художниці Тетяни Мисковець



70 років від дня народження Тетяни Мисковець (1954–2012) – української художниці

Народилася Мисковець Тетяна Григорівна в м. Красне Львівської області. В ранньому дитинстві разом із батьками Неонілою та Михайлом переїхала до Луцька. Тут проминули її дитячі та юнацькі роки. Навчаючись у середній школі, виявила хист у малюванні. У 1967–1970 рр. навчалася в Луцькій художній школі. У 1974 р. вступила на навчання до Львівського державного інституту декоративного та прикладного мистецтва на відділення художнього текстилю. З 1979 по 1999 рр. працювала дизайнером жакардових тканин на Дарницькому шовковому комбінаті. Також займалася викладацькою роботою в Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури, Київському національному університеті технологій та дизайну, Київському державному інституті декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука. Тетяна Мисковець була членом Спілки дизайнерів та Національної спілки художників України. Тетяна Григорівна була ініціатором багатьох міжнародних мистецьких пленерів у різних куточках України, виставок, освітніх програм.

Після закінчення навчання у 1979 р. Тетяна Мисковець працювала за направленням у Києві на Дарницькому шовковому комбінаті на посаді дизайнера жакардових тканин. У 1989 р. вступила до Спілки дизайнерів України. У 1990 р. Тетяна Григорівна стала членом Національної спілки художників України. З 1999 р. працювала на кафедрі Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури (НАОМА), провадила педагогічну діяльність у Київській дитячій академії мистецтв та Київському інституті декоративно-прикладного мистецтва ім. М. Бойчука.

У 1990-х рр.. було створено глибоко національні по духу, етнографічно-фольклорні серії робіт, в яких виявилося глибоке проникнення в таїну українських народних обрядів, звичаїв, пісень, орнаментики. «Ой, радуйся, земле» (1987), «Волинський мотив» (1990), «Ніч на Івана Купала» (1990, диптих), «Сонцешанувальники» (1990) – ці твори прозвучали в унісон з прагненням до відродження самобутності українського народу на поч. 90-х. рр. ХХ ст.

У 2001 році Тетяна Мисковець очолювала секцію декоративно-прикладного мистецтва Київської організації Національної спілки художників України. Зі студентських років активно займалась творчою діяльністю та брала участь у мистецьких симпозіумах та пленерах, національних та закордонних виставкових проектах.

III міжнародний пленер з лозоплетіння. Куратор_ Т. Мисковець

Для творчого зростання багатьох українських митців мала великий вплив участь на пленерах, організованих Національною спілкою художників. Декілька поколінь майстрів пройшли школу Будинку творчості в м. Седневі. Чарівний вплив міста справив враження і на Тетяну. Особливо важливими для творчого становлення були молодіжні групи під керівництвом Тіберія Сільваші, в яких керівниками художників прикладного мистецтва були знані майстри кераміки Леонід Богинський та Олександр Міловзоров. Неймовірний сплав краси природи, товариського спілкування, дискусій, вільного духу творчості та аури прекрасних попередників – все це було чудовим стимулом до нових пошуків, до прагнення постійного оновлення.

Саме в м. Седневі були створені роботи, в яких відобразилося мінливе життя природи, взаємопроникнення її елементів, гармонія звучання земних стихій. І, найголовніше, думки людини про Всесвіт, в нерозривному зв’язку з яким вона живе, про недосяжну височінь, до якої завжди прагне душа людини. Тут саме доречно пригадати рядки з чудової поезії Волта Уїтмена, яким ще з студентської лави була зачарована Тетяна:

Усміхнися і ти, млосна, із диханням свіжим, о земле!

Земле сонних і вологих дерев!

Земле погаслого заходу, земле гір, на вершинах яких спочиває мла!

Земле склистих потоків місяця вповні, позначених злегка блакиттю!

Назви робіт цього періоду, як невід’ємна частина творчого процесу, дають ключ до розуміння філософії розписаних мисткинею полотен – «Відблиски далеких світів», «Містки між міражами», «З життя дерев», «Романтична геометрія».

У результаті експериментів з водяними фарбами, що м’яко розтікаються по мокрому шовку, з’явилися твори, в яких відчуваються звуки музики («Сонячний потік з туманного ранку», «Мелодія для медитації», «Сновидіння»). Завдяки яскравій образності та досконалому оволодінню технікою розпису на тканині ці полотна набирають нової якості – стираються межі між ужитковим та образотворчим мистецтвом. Відомий знавець сучасного декоративно-прикладного мистецтва, мистецтвознавець Зоя Чегусова назвала твори Тетяни Мисковець у своїх виданнях та статтях живописом на шовку.

Окрім розпису на шовку, Тетяна багато працювала в техніці акварелі, пастелі. Цілі серії її робіт живуть в музеях України та закордоном. Мисткиня займалася архаїчними технологіями та екологічними матеріалами, створюючи з їх допомогою сучасні художні об’єкти. Це стало можливим завдячуючи участі художниці в польських пленерах і активному творчому взаємообміну між митцями різних країн.



Тетяна Мисковець, про пленери і лозоплетіння

Кандидатка мистецтвознацтва Оксана Ременяка зазначала: «Для Тетяни Мисковець жити – це творити, постійно бути в русі, в пошуках нового, незвіданого. І не суттєво, чим захоплена мисткиня – чи розробкою вишуканих орнаментів для жакардових тканин, чи створенням авторських програм для учнів художніх шкіл, чи орґанізацією пленерів та мистецьких проєктів, чи експериментуванням на царині авторських технік та стилістики власних картин, для неї – це безперервний процес, який незмога розділити на сеґменти або етапи. Тетяну цікавить усе: лозоплетіння, архаїчні ткацькі технології, екологічний стан нашої планети. Вона переконана: екологічно чиста душа – головний чинник для екологічно чистої планети. Її живопис неначе плерома всіх її прагнень і пошуків – спокійний і водночас динамічний, лаконічний і водночас багатомовний у стилістичних рішеннях, вишукано аристократичний і наївно простий, але завжди просякнутий невгамовною енерґією свого творця».

Сповнена мрій, великих творчих планів, Тетяна Мисковець внаслідок серйозної хвороби залишила цей світ на піку свого творчого потенціалу 2 січня 2012 року. Похована у Луцьку.

Основні виставки

2006 – виставка учасників ІІ міжнародного пленеру з художнього лозоплетіння (ЦБХ, Київ);

2006 – персональна виставка в галереї Національного університету ім. Т. Г. Шевченка;

2004 – виставка сучасного ДПМ України в ЮНЕСКО з нагоди 50 річчя членства України в цій організації (Париж, Франція);

2004 – участь в акції Мистецьке ТАК!» (ЦБХ, Київ);

2004 – виставка секції ДПМ (галерея «Мистець». Київ);

2003 – участь в авторському проекті 3. А. Чегусової «Декоративно-прикладне мистецтво України кінця ХХ ст. 200 імен» (участь у виставці в Українському домі та каталозі);

2000 – арт-фестиваль (Київ);

1999 – триєнале прикладного мистецтва України (ЦБХ, Київ):

1998 – персональна виставка в Київській дитячій академії мистецтв;

1998 – персональна виставка графіки в галереї Колта»;

1997 – всеукраїнська виставка художнього розпису на тканині Презентація. –97» (Хмельницький художній музей, м. Хмельницьк);

1997 – персональна виставка в Галереї ткацькій на Ятках» (м. Вроцлав, Польща);

1997 – персональна виставка «Золотий, прозорий, сріблястий» («Галерея 36», Київ);

1997 – міжнародний арт фестиваль (Київ, Український дім);

1997 – виставка текстилю в галереї «У Якси» (м. Мехов. Польща);

1996 – персональна виставка в рамках міжнародного текстильного симпозіуму (м. Ковари. Польща);

1996 – персональна (Львівська картинна галерея);

1996 – персональна (галерея Гончарі» (Київ);

 

1995 – персональна (Галерея мистецтв Волинської організації НСХУ (м. Луцьк, Україна):

1994 – персональна (Центр Мистецтв Славутич», Київ);

1994 – І Всеукраїнська виставка художнього розпису на тканині (Хмельницький художній музей);

1994 – Київський художній ярмарок;

1992 – виставка «Арт-92» (м. Падуя, Італія);

1991 – Українське мистецтво. Нові імена» (м. Відень, Австрія);

1990 – виставка мініарту (галерея «Дель Белло», м.Торонто, Канада);

1979 – всеукраїнська виставка дипломних робіт вузів мистецтв (Київ, Львів).

«Східний мотив». 1994. Шовк, анілін, вільний розпис 



«Прогулянка навесні». 1995. Батик

 


«Зелені свята», шовк/розпис, 90х90, 1990 р.

 


«І буде син, і буде мати…»(триптих), гарячий батік, 180х200, 1987 р.


«Кармен», шовк/розпис, 80х60, 1997 р.


«Народний мотив», бавовна/гарячий батік, 80х60, 1990 р.


«Романтична геометрія»,шовк/розпис, 60х60, 1990 р.





Література


Навроцька З. 12 січня 65 років від дня народження Т. Г. Мисковець (1957–2012) – української художниці // Календар знаменних і пам’ятних дат Волині на 2022 рік / З. Навроцька ; Волин. обл. рада ; Упр. культури, з питань релігій та національностей Волин. ОДА ; Волин. краєзн. музей ; Волин. ДОУНБ ім. Олени Пчілки ; ред.-упоряд.: Є. І. Ковальчук, А. А. Понагайба. – Луцьк, 2021. – С. 42−43.

Мисковець Тетяна [Електронний ресурс] // Галерея мистецтв : сайт: − Режим доступу: https://volart.com.ua/art/mis. – Назва з екрану.

Мисковець Тетяна Григорівна : [життя і творчість художниці] // Художники України. — 2007. — № 14. — С. 3–31.

Ременяка О. Тетяна Мисковець / О. Ременяка // Артанія. – 2008. – Ч. 11. – С. 80.

Сидор-Гібелинда О. Тетяна, або Пристрасть / О. Сидор-Гібелинда // Образот. мистец. – 2012. – № 1/2. – С. 122–123.

Чегусова З. Батик Тетяни Мисковець / З. Чегусова // Образот. мистец. – 1995. – № 2. – С. 25–26.

Чегусова З. А. Мисковець Тетяна Григорівна / З. А. Чегусова // Енциклопедія Сучасної України. – Київ, 2018. – Т. 20. – С. 512.

 

 

 

 

 




Немає коментарів:

Дописати коментар